Hoppa till innehåll
Till Skogscentralens sidan minSkog.fi
Till första sidan
Suomeksi

Skogsreportern twittrar och bloggar för unga läsare

Laura Halvari arbetar i sociala medier för att inspirera ungdomar att söka sig till skogsbranschen. Hon vill ta upp skogsfrågor på ett ledigt och glatt sätt.
Enkät
Fyll i det här fältet.
Gillade du artikeln? Nej, inte alls
Fyll i det här fältet.
En person tittar i sin smarttelefon.

06.07.2018

Text Jonna Kokko | Bilder Laura Halvari

Laura Halvari från Rovaniemi studerar till skogsbruksingenjör och arbetar samtidigt som 4H-förbundets skogsreporter. Hon är djupt engagerad i arbetet, där hon går på evenemang, twittrar om skogsfrågor, bloggar och delar bilder på Instagram. ”Ett mångfacetterat jobb”, som hon säger själv.

Halvari vill berätta för unga människor om skogen och skogsbranschen genom sociala medier.

Skogsreporter Laura Halvari i närbild. På huvudet har hon en hjälm.​​​​​​​

Skogsreportern Laura Halvari har sedan 2016 uppmuntrat ungdomar att söka sig till skogsbranschen.

– I de sociala mediernas värld får man intrycket att den finska skogen är antingen på gränsen till utrotning, en drömvärld för fotvandraren eller en tummelplats för skogsmaskinen. Bilden av skogen är ganska svartvit, säger hon.

Skogsreportern vill nyansera bilden. Hon ogillar till exempel de motsättningar mellan naturskydd och skogsbruk som upprätthålls på sociala medier.

– Nätdiskussionerna kan lätt få en ny skogsägare att tro att hon eller han måste välja sida. Men det behöver man inte göra, utan man kan mycket väl satsa på både naturhänsyn och ekonomi, säger Halvari.

 

Stel kommunikation fungerar inte med unga

Sociala medier är ett bra sätt att påverka och hålla kontakt med folk, säger Halvari. De är en bra kanal om man vill nå unga människor, men också sättet att kommunicera spelar en stor roll.

Personer som är medlemmar i Skogsforumet för unga påverkare poserar för en gruppbild. De har alla på sig hjälmar och reflekterande västar.​​​​​​​

Förra hösten deltog Laura Halvari i Skogsforumet för unga påverkare, där hon bland annat träffade branschfolk.

– De traditionella skogsjättarnas kommunikation på sociala medier är ofta ganska stel företagskommunikation, som inte tilltalar ungdomar så värst mycket. Många skogstjänstföretag är däremot väldigt duktiga på att använda sociala medier. Det är roligt att följa med vad de gör och att se deras röjningsbilder, säger Halvari.

Halvari följer också gärna med Finska forstföreningens kanaler på nätet och till exempel naturutmaningen Luontohaaste, som pågår på Facebook och Instagram. Hon tycker att de inläggen är fräscha och tilltalar ungdomar.

 

”Ta steget in i de sociala medierna”

Halvari har arbetat som skogsreporter sedan 2016 och har i dag långt över 400 följare på Twitter. Hon uppdaterar sina sociala medier vid sidan av studierna.

– Det är väldigt roligt att arbeta med barn och unga. Om ens en enda ung människa blir intresserad av skogen efter att ha läst mina inlägg så har jag lyckats, säger Halvari.

Som skogsreporter har hon varit med på olika evenemang som ordnats i skogsbranschen, till exempel Nuorten vaikuttajien metsäfoorumi, skogforumet för unga påverkare. I år har hon inom Finlands skogscentrals, yrkeshögskolan Lapin ammattikorkeakoulus och 4H-förbundets gemensamma projekt Metsäinen innostaa skapat ett lekfullt test där ungdomar kan ta reda på vilken skogstyp de är.

– Testet visar om du till exempel är den sorglösa skogsäventyraren eller den obarmhärtiga bärplockaren. Jag måste säga att den ena dagen sällan är den andra lik, säger Halvari med ett skratt.

Ett collage som visar skogsreporterns instagrambilder.​​​​​​​

Skogsreportern deltar aktivt i olika evenemang i skogsbranschen och delar med sig av sina upplevelser till exempel på Instagram.

Skogsreportern vill uppmuntra dem som ännu inte använder sociala medier att bekanta sig med dem. Hon rekommenderar att man börjar med bildtjänsten Instagram.

– Instagram är en trevlig bildtjänst som många ungdomar gillar. Där är det sällan något som väcker ilska. Om man å andra sidan vill diskutera och kommunicera med experter så lönar det sig att välja Twitter. Ens egen världsåskådning och perspektiv vidgas i en rasande takt när man vågar ta steget in i de sociala medierna.