Finska

Stiglöpning gör gott för både kropp och själ

Saara Grönholm fascineras av frihetskänslan hon upplever när hon löper på stigar. Skogen är en skyddad miljö att löpa i och tankarna klarnar. 

För Saara Grönholm är stiglöpning en bra motvikt till jobbet. I skogen får man njuta av den friska luften och träden skyddar mot regn, blåst och hetta.

30.07.2019

Text och bild: Päivi Mäki

– Vinden är medryckande och benen rullar. När man springer måste man tänka på stegen, annars faller man. Stiglöpning är en verkligt bra motvikt till arbetet. Den ger träning för hela kroppen samtidigt som man får njuta av frisk luft och vackra landskap. En het sommardag kan man fly den stekande solen, och skogen skyddar också mot regn och blåst. Vädret är aldrig något hinder för att ge sig ut på en runda i skogen, berättar Saara Grönholm om fördelarna med stiglöpning. 

Grönholm bor vid foten av Puijo i Kuopio. Hon löper 55–85 kilometer i skogar varje vecka. Löpning i omväxlande terräng förbättrar uthålligheten, smidigheten och koordinationen. 

– Kuopio är en alldeles fantastisk ort för stiglöpning. Vi har ståtliga skogar, kuperad terräng och rikligt med markerade stigar. Terrängcyklisterna åker på samma stigar, så de är hårda och hålls i skick. På stigarna vid Puijo kan man också löpa vintertid. Förutom Puijo är också Neulamäki och Jynkänvuori samt Hanhimäki och Patakukkula populära områden för stiglöpare. De två sistnämnda ligger i grannkommunen Siilinjärvi. 

Löpning i omväxlande terräng förbättrar uthålligheten, smidigheten och koordinationen.

Grönholm har hållit på med löpning målinriktat i ungefär tio år. Till en början sprang hon landsvägsmaraton, men belastningsskador fick henne att övergå till mjukare underlag. Att fortsätta löpa på skogsstigar har känts naturligt. 

– Jag föddes i Lapinlahti och brukade hela min barndomstid röra mig i skogar och i naturen överlag. Jag är nog ett slags naturbarn. Sedan 2014 har jag tävlat i stiglöpning. På senare tid har jag också tävlat i ”swimrun”, som går ut på att man löper i terrängen och däremellan simmar i öppet vatten, berättar Grönholm. 

I tävlingarna i stiglöpning springer Grönholm sträckor på 55–65 kilometer, de längsta tävlingssträckorna är hela 160 kilometer. Terrängformerna, stenar och rötter påverkar sträckan också tidsmässigt. En erfaren löpare uppskattar att 7,5 kilometer på stigar motsvarar 10 kilometer på en landsväg. 

Enkelt att börja på gemensamma löprundor 

Stiglöpning har ökat i popularitet på senare år och betraktas numera som en egen gren. Det visar bland annat de populära tävlingarna och att föreningar som är inriktade på stiglöpning grundats på flera orter. 

I Kuopio grundades stiglöpningsföreningen Puijon Mahti våren 2018. Föreningen har nu ungefär 100 medlemmar. Man ordnar varje vecka löpträning där en handledare tar en grupp till platser där det finns ett nätverk av bra stigar. Ungefär 20–30 personer deltar regelbundet på träningarna. Gemensamma löprundor ordnas ända till slutet av oktober–november, de sista i ljuset av pannlampor. 

– Att löpa tillsammans har blivit populärt. Folk vill ha sällskap och röra sig i grupp. För en oerfaren löpare eller en person som rör sig i främmande terräng är det lättare att ge sig ut tillsammans med andra. När de andra känner till stigarna kan man själv koncentrera sig på löpningen och stillheten i naturen, säger Grönholm. 

Saara Grönholm arbetar som studiepsykolog vid Savon ammattiopisto. Hon uppmuntrar gärna elever t.ex. i Toivalan metsäkoulu att pröva på skogens uppiggande effekter. 

– Också i arbetet brukar jag komma överens om promenadmöten med studerande nära skolan eller deras hem. Många har blivit förvånade över hur fina stigar de har i närheten. 

Kom igång med små investeringar 

Man kan börja stiglöpa med vanliga joggingskor, men om intresset håller i sig rekommenderar Grönholm löpskor som är designade för terränglöpning. Den viktigaste egenskapen hos sådana är att sulan greppar underlaget bra. Bra stiglöpningsskor ökar säkerheten, ger ett bra fäste och en mjuk gång. Stiglöpning lämpar sig för alla årstider, bara man har utrustningen i skick. 

– Själv har jag mycket lätta stiglöparskor på mig den här gången. De här släpper också igenom vatten, så det gör ingenting även om man skulle trampa i ett dike – eller simma över ett träsk. Efter några steg känns det riktigt bra igen, skrattar Grönholm. 

– Av säkerhetsskäl är det bra att ha telefonen med sig, om man skulle ramla och skada sig eller springa vilse. Med hjälp av telefonen kan man också kontrollera var man befinner sig. På längre turer är det bra med en ryggsäck eller en löparväst så att man får något att dricka, mellanmål och extra kläder med sig, tipsar Grönholm. 

Saaras råd till nya stiglöpare 

  1. Börja på bekanta stigar eller gå med på en gemensam löprunda. Markerade leder i nationalparker är ofta också bra platser för stiglöpning. 
  2. Löp lugnt i egen takt och gå uppför backar. 
  3. Känn, lyssna, titta och njut av naturen. 
Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat artikeln.

Kommentera

Skicka din kommentar med formuläret nedan. Alla fält måste fyllas i.

Fyll i det här fältet.