Hoppa till innehåll
Till Skogscentralens sidan minSkog.fi
Till första sidan
Suomeksi

Hjälpen är bara ett meddelande eller samtal ifrån

Skogscentralens kundrådgivare Jaakko Puputti arbetar med att svara på frågor som ställs av skogsägare och skogsfackmän. Rådgivarens kunskaper måste hela tiden vara uppdaterade.
Enkät
Fyll i det här fältet.
Gillade du artikeln? Nej, inte alls
Fyll i det här fältet.
Hjälpen är bara ett meddelande eller samtal ifrån

Jaakko Puputti diskuterar gärna med kunderna och löser deras problem. Han kan betjäna kunder också på svenska.

21.05.2019

Text: Outi Tehomaa Foton: Outi Tehomaa, Jaakko Puputti

Vid arbetsdagens början sätter kundrådgivare Jaakko Puputti hörlurarna på plats, tar en klunk kaffe och öppnar flera program på datorn. När en skogsägare ringer till Skogscentralens kundtjänst och begär hjälp borde lösningarna hittas snabbt och gärna under ett och samma telefonsamtal.

- Frågorna är av en brokig mångfald som varierar efter årstiden. I början av året behövs hjälp med att fylla i skattedeklarationen för skogsbruket och nu på våren gäller frågorna Kemera-stödet och skogsvårdsarbeten, berättar Puputti.

Ofta behöver skogsägarna dessutom hjälp med att logga in i och använda tjänsten MinSkog.fi. Många frågor gäller också fastighetsbeteckningar, skogsägande och anmälan om användning av skog.

Kundtjänsten kan kontaktas på vardagar per telefon eller per e-post. Därtill svarar rådgivarna på frågor som inloggade skogsägare och skogsaktörer ställer via chatten.

-    Chatten har visat sig vara en bra kanal. Jag antar att den sänker tröskeln för att fråga och troligen minskar den också mängden telefonsamtal. 

Över tusen kontakter per månad

Skogscentralens kundtjänst kontaktas ungefär 1 200 gånger per månad. Fem kundrådgivare arbetar i kundtjänsten. Enligt Jaakko Puputti är arbetsdagarna ibland väldigt livliga då telefonerna ringer och chat-meddelandena blinkar i bakgrunden. Då gäller det att hålla huvudet kallt.

- I det här arbetet gäller det att fördjupa sig i skogsfrågor och att konstant hålla sig á jour med den nyaste informationen. Kundrådgivarna är stationerade i olika delar av Finland. Varje rådgivare har lokalkännedom om sitt eget område, vilket underlättar arbetet.

I knepiga situationer begär Puputti först hjälp av de andra rådgivarna. Ibland kräver frågorna mer ingående utredningar och efterforskningar. Om det förekommer störningar i till exempel tjänsten MinSkog.fi är det just kundrådgivarna som först får höra om det och responsen kan vara hätsk.

- Till all lycka är jag ganska bra på att diskutera och reda ut saker med människor. Vanligen är våra kunder ändå vänliga och på gott humör, berättar Puputti.

Kuvassa ovat Metsäkeskuksen asiakastuen asiakasneuvojat.

Kundrådgivarna Jaana Kulmala, Tarja Rinta-Hynnilä, Maria Pesiö och Jaakko Puputti ger råd i skogsärenden. Kundrådgivare Laura Saarela saknas på bilden. Kaisa Laitinen (längst bak), som är expert på skogsägartjänster, fungerar som stöd för rådgivarteamet.

Spåntak, skogsdata och terrängarbeten

Jaakko Puputti studerade i tiden till skogsbruksingenjör vid Hämeen ammattikorkeakoulu i Evois, varefter han har haft många olika arbeten. Under studietiden var han praktikant på Forststyrelsen och handledde fångar på öppen anstalt i arbeten som utfördes i Liesjärvi och Torronsuo nationalparker.

- Tillsammans med fångarna reparerade vi spångar längs vandringslederna och utförde olika underhållsarbeten. På Kortejärvi gård i Liesjärvi nationalpark fick vi också bygga till exempel ett spåntak och en gärdesgård, berättar han.

I slutstadiet av studierna fick Puputti arbete på Skogscentralen, där han utförde fältinventeringar av plantbestånd och gjorde provytemätningar. Efter att ha arbetat i terrängen övergick Puputti till kontorsarbete, först som kollega till en expert på skogsdata och sedan som planerare i en skogsvårdsorganisation.

- I organisationen arbetade jag med att utföra fastighetsvärderingar och göra upp skogsbruksplaner, vilket också gav lärorika erfarenhet när det gäller att värdera skog. Egentligen har alla tidigare arbetsuppgifter på något sätt varit till nytta i mitt nuvarande arbete.

Utflykter i naturen ger motvikt till arbetet

Puputti, som bor i Tavastehus, berättar att han delvis av en slump halkade in i skogsbranschen. Att röra sig i naturen var en viktig hobby, men hans föräldrar eller nära släktingar har inte ägt skog.

- I synnerhet under studietiden märkte jag att många av mina jämnåriga studiekompisar redan visste väldigt mycket om skogsbruk och de här frågorna. Många kom från jord- och skogsbrukshemman. Till all lycka var det inget hinder och jag togs väl emot i gänget.

Puputti jagar fortfarande en gång om året tillsammans med studiekompisarna från skogsbruksinstitutet. På sina lediga dagar tar han ofta kameran och beger sig ut i naturen för att fotografera, reser tillsammans med familjen eller brygger öl i hobbysyfte med sina vänner i sitt eget hembryggeri.

- Jag har trivts väldigt bra med arbetet som kundrådgivare. Jag tycker om att ha att göra med människor. I fortsättningen skulle jag vilja fördjupa mina kunskaper ännu mer och specialisera mig på till exempel skogsskador och naturens mångfald.
 

Skogscentralens kundrådgivare arbetar i olika delar av Finland. Jaakko Puputti arbetar i Tavastehus med att svara på meddelanden och telefonsamtal.

Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat artikeln.

Kommentera

Skicka din kommentar med formuläret nedan. Alla fält måste fyllas i.

Fyll i det här fältet.