Hoppa till innehåll
Till Skogscentralens sidan minSkog.fi
Till första sidan
Suomeksi

Bondförnuft och ihärdighet hjälper bakom ratten på virkestransportbilen

Sarah Lindahl i Björneborg njuter av omväxlingen mellan de stora asfaltsvägarna och de små skogsbilvägarna när hennes arbete som virkestransportbilschaufför för henne från ett lass till ett annat. Ibland behövs det kreativitet i överraskande situationer.
Enkät
Fyll i det här fältet.
Gillade du artikeln? Nej, inte alls
Fyll i det här fältet.
Sarah Lindahl i gul hjälm står längst fram i bilden. Bakom henne syns en nästan fullastad virkestransportbil.

19.09.2017

Text Laura Hyvönen | Bilder Katriina Liusjärvi

I sin barndom fick Sarah Lindahl ett par gånger sitta som passagerare i grannens mjölktransportbil. Sedan förde vägen henne till yrkesskolan och utbildningen till fordonsmontör med inriktning på stora fordon, men ännu när hon studerade till att bli långtradarchaufför trodde Lindahl aldrig att hon skulle köra en fullstor långtradare.

– Få trodde att jag skulle tycka om transportjobbet. Till virkestransport hade jag inga kopplingar och jag hade bara en gång under utbildningen fått höra om hur lasten ska surras. Redan under praktiken funderade jag att jag lyfter nog på hatten åt dem som klarar sig ensamma i skogen med de här maskinerna, säger Lindahl.

Läraren tipsade om en praktikplats på Kuljetus Saarivirta Oy och det visade sig att arbetet var det intressantaste som Lindahl någonsin hade prövat på. Lindahl blev klar med studierna och var därmed långtradarchaufför. Sedan sommaren 2016 har hon kört för samma företag under 12 timmars skiften tillsammans med sitt arbetspar.

– Vi byter ofta chaufför mellan halv fyra och fem på eftermiddagen eller på efternatten. Vi får högst arbeta 15 timmar, för om det har gått 12 timmar och du står i skogen med lasten så kan du inte lämna den där. Vi har en eller två pauser per dag, beroende på hur dagen ser ut.

Chauffören hämtar virket och kör det till sågen eller tåget. Virket lastas av och transportfordonet städas. Sedan bär det av mot följande last. Avstånden kan variera mellan korta förflyttningar till över hundra kilometer.

Sarah Lindahl som kör virkestransporter står framför en röd virkestransportbil på en skogsväg.

Sarah Lindahl kör virkestransportbil för Kuljetus Saarivirta Oy. Arbetsdagen är 12 timmar lång.

 

Kreativitet hjälper

Lindahls arbete handlar inte alls enbart om att sitta ensam bakom ratten.

– Vi pratar alltid i telefon med någon. I skogen ser vi människor, stugbesökare eller personer som bor längs vägen. Jag tycker om lite mer ensamt och självständigt arbete. Sedan njuter man när man träffar andra människor, säger Lindahl.

Virkestransportbilen kör både på stora riksvägar och på små skogsbilvägar drabbade av menföre. Lindahl säger att man behöver bondförnuft och ihärdighet bakom ratten.

– Man kan läsa hurdana böcker som helst om virkestransport, men det finns alltid situationsspecifika händelser och man måste vara påhittig för att komma på hur man ska ta sig ur dem. Man känner sig lite som McGyver när man lyckas fixa något i skogen. Om det känns som att jag har försökt allting och inte ser något slut på katastrofen så kastar jag några verktyg och räknar till tio.

Å andra sidan blir man extra glad när man klarar av överraskande situationer.

– Variationen är det bästa med arbetet. En gång klarade jag skarpa kurvor i vinterväder utan att fälla hela släpet. Jag njuter förstås av längre perioder då allt löper bra och utan motgångar. Man får bara gasa på i lugn och ro.

Sarah Lindahl lastar virke med hjälp av en lyftkran på en virkestransportbil som står på en skogsväg.​​​​​​​

Sarah Lindahl lastar lasten med hjälp av vinschen.

 

Vädret spelar ingen roll

De finländska väderförhållandena är inte alltid de enklaste ens för en yrkeschaufför.

– En snörik vinter är bra för virkestransporten. Jag tror inte att någon tycker om när ett stort långtradarsläp på vintern börjar glida med sidan före mitt på vägen. Små lutande asfaltsvägar med många kurvor är ofta i dåligt skick.

Som virkestransportbilschaufför får man njuta av den finländska skogen under vackra sommarnätter, men lasten surras också i skenet av starka lampor i becksvart mörker. En stark yrkesidentitet och en känsla av att höra till gänget hjälper en att orka.

– Det är utmanande med så långa arbetsdagar under den mörka årstiden. Man skulle aldrig orka om det rådde en allvarlig stämning. Det är fint att jag med tiden har fått visa att jag klarar det här.

21-åriga Lindahl tror att hon kör virke i alla fall i några år till. Hon har ännu inte tröttnat på arbetet.

– En full virkeslast mitt i skogen, nog är det bara fint!

Två höga staplar med virke står vid en skogsväg. Längre bort syns en virkestransportbil.​​​​​​​

Virkestransportfordonet rör sig både på stora vägar och på mindre skogsvägar. Virket transporteras ofta med långtradare.

 

Häng med skogsexperten

  • I Min Skog-tidningens nya serie Häng med skogsexperten bekantar vi oss med skogsexperters vardag. Serien börjar bakom ratten på virkestransportbilen och i följande del bekantar vi oss med en skogsmaskinföretagares arbete.
  • Skogscentralens anställdas vardag presenteras i videoformat under hösten. Videorna publiceras på Skogscentralens YouTube-kanal.